Ajatus siitä, että tulevaisuus kuuluu nuorille, ei ole pelkästään kulunut sanonta, vaan yksinkertainen ja paljas totuus. Jotta nuoret voivat rakentaa tulevaisuutensa vastuullisesti ja itsevarmasti, jokainen heistä tarvitsee vision.
Juuri näinä alati muuttuvina ja epävarmoina aikoina tarvitaan vakaita ja realistisia visioita.
Vaikka visio käsitteenä viittaa tulevaisuuden kuvitteluun ja tavoitteisiin, vahva visio auttaa ennen kaikkea kohtaamaan nykyhetken haasteet, selättämään ne tarvittavalla positiivisella energialla ja muuttaa ne mahdollisuuksiksi.
Nuori oppii optimoimaan omat ajattelutavansa, ajattelemaan rakentavammin ja ratkaisukeskeisemmin. Itseluottamus vahvistuu. Nuori oppii purkamaan painetta ja suojaamaan itseään siltä. Rohkeuden resurssi aktivoituu uudelleen. Hän uskaltaa olla oma itsensä.
Nuori oppii reflektoimaan, priorisoimaan, rentoutumaan ja tarvittaessa lisäämään omaa jännitystasoaan niin, että hän saavuttaa optimaalisen suorituskyvyn tason ja pystyy toteuttamaan parhaan mahdollisen suorituksensa.
Valmennus tarkoittaa, että nuorilla on joku rinnallaan, johon he voivat luottaa. Silloin syntyy turvallisuuden tunne. Ja tätä turvallisuutta nuoret ja lapset tarvitsevat, jotta he voivat käyttää koko potentiaalinsa. Silloin toteutuvat myös onnistumisen elämykset, silloin syntyy elämän iloa ja voimaa.
Valmennus toteutetaan lähi- tai etävalmennuksena. Valmennan suomeksi ja tarvittaessa myös saksaksi.
franz@schnider.fi
+358 50 919 5117
Laajan koulutustaustaani ja työkokemukseeni kuuluu myös lasten ja nuorten ohjaaminen ja tukeminen. Lukion sisäoppilaitoksen nuorisotyöntekijänä ja myöhemmin pedagogisena johtajana opin tuntemaan sekä nuorten ”murheet, huolet ja pelot” että myös heidän valtavan potentiaalinsa.
Teologisen lisäkoulutukseni ansiosta toimin uskonnonopettajana ja lasten ja nuorten mentorina ala- ja yläkoulussa. Koulutettuna surutyöntekijänä olen tukenut lapsia ja nuoria paitsi ”aurinkoisina päivinä,” myös erittäin vaikeina aikoina.
Tutustuakseni paremmin suomalaisiin tapoihin, suoritin lisäksi lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinnon. Suomessa työskentelin nuorten ohjaajana ennen kuin otin vastuulleni perheryhmäkodin johtajuuden. Työnohjaus- ja mentorointikoulutukseni sekä nykyinen Psyykkinen huippuvalmentaja -koulutukseni ovat muita tärkeitä työkalupakkini osia.
Oman yritykseni johtamis- ja työyhteisökouluttajana viimeisen kymmenen vuoden aikana olen saanut monipuolisen näkemyksen suomalaisesta työelämästä. Tämänkin kokemuksen ja kansainvälisyysosamiseni käytän hyödyksi valmennuksessa, ja se rikastuttaa nuorten vision rakennusta.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä: Neljän lapsen isänä (joista kaksi on jo aikuisia) tiedän omasta kokemuksesta, mitä tarkoittaa eri-ikäisten lasten ja nuorten ohjaaminen, ymmärtäminen, tukeminen ja taitava kannustaminen.